maandag 14 oktober 2013

Opening nieuwe bezoekerscentrum Lelystad

Ik mocht als eerste een speech houden bij de opening van het nieuwe bezoekerscentrum aan de Kitsweg 1 bij de Oostvaardersplassen.
Dit was mijn speech: "De Oostvaardersplassen is één van de belangrijkste parels van Lelystad en ik durf zelfs wel te beweren: van Nederland. Dit prachtige natuurgebied, deze Nieuwe Wildernis, weerspiegelt exact waar onze stad voor staat: rust, ruimte en groen, maar ook verrassend avontuurlijk. Dankzij het unieke karakter zijn de Oostvaardersplassen van groot belang voor de aantrekkingskracht van Lelystad en de regio.Lelystad is qua grondgebied één van de grootste gemeentes van Nederland. We zijn er trots op dat één van de meest bijzondere natuurgebieden van Nederland binnen onze gemeentegrenzen ligt. De stad uit en je bent er al. Daar hebben wij helemaal niets voor hoeven doen… Sterker nog, juist door niets te doen is dit bijzondere natuurgebied ontstaan. En dit terwijl er na de inpoldering van Flevoland grootse plannen met dit gebied waren. Een industrieterrein moest hier verrijzen, maar verder dan de tekentafel is dit idee uiteindelijk nooit gekomen. Gelukkig maar, want door de natuur haar gang te laten gaan hebben wij er een uniek moerasgebied aan overgehouden van nationale en zelfs internationale allure. De Oostvaardersplassen en dit mooie nieuwe bezoekerscentrum bieden heel Flevoland, maar Lelystad in het bijzonder, ongekende kansen op het gebied van recreatie en toerisme. Zo trok de Dutch Bird Fair, waarvan de tweede editie enkele weken geleden plaatsvond weer duizenden bezoekers en levert de publiciteit rondom de film De Nieuwe Wildernis al wekenlang hordes extra bezoekers op. Met een beetje geluk kan er deze winter ook weer heerlijk worden geschaatst: ik zie de drukte hier dan al voor me. Ik zou zeggen: ”Zet de koek en zopie alvast maar klaar.” Ja, ik ben ervan overtuigd dat dankzij dit prachtige nieuwe bezoekerscentrum de aantrekkingskracht op recreanten en toeristen alleen maar groter zal worden en dat bezoekers (ook van buiten de Lelystad) nu nog veel vaker terug zullen komen. En wie weet, zelfs besluiten om naar Lelystad te verhuizen. Want wie wil dit prachtige natuurgebied nu niet als achtertuin? Ik wens de mensen van Horeca Service Lelystad veel succes met hun onderneming op deze schitterende locatie en ‘last but not least’  mijn felicitaties aan Staatsbosbeheer met de officiële ingebruikname van dit werkelijk prachtige bezoekerscentrum!" http://www.staatsbosbeheer.nl/Locaties/Oostvaardersplassen/Buitencentrum%20Oostvaardersplassen.aspx