zondag 9 oktober 2011

AFHAP voor "Milieuwinst op het menu"


Maandag 3 oktober nam ik als eerste het Flevolandse Broodje van de Streek in ontvangst. Een broodje vol lekkere Flevolandse producten en deed hiermee de ‘afhap’ van het project Milieuwinst op het Menu: een project waarmee de gemeente Lelystad haar ‘voedselvoetafdruk’ wil verkleinen. Elke burger en elke instelling heeft een eigen ecologische voetafdruk. Deze voetafdruk laat zien welke impact de activiteiten van burgers en instellingen hebben op het milieu. De gemeente Lelystad doet, als een van de eersten, mee aan het project ‘Milieuwinst op het Menu’. Een project van het Centrum Biologische Landbouw (CBL). Centraal in het project staat het verminderen van de milieu-impact die de productie en consumptie van voedsel met zich meebrengt.

“We zijn heel blij dat de gemeente Lelystad dit project met ons aangaat”, aldus Jenny Pannenbecker, projectleider bij het CBL. “Op deze manier geven zij heel concreet vorm aan hun (interne) duurzaamheidsbeleid en worden medewerkers bewust van hun voedselvoetafdruk op hun werkplek en ook daarbuiten.” In de loop van volgend jaar wordt bij de kantines van acht instellingen in Flevoland gekeken op welke manieren de voedselvoetafdruk verkleind kan worden. De ‘afhap’ was ook de feestelijk opening van de nieuwe bedrijfsrestaurant van het recent verbouwde gemeentehuis. Samen met cateraar ISS, die hun Company Kitchen formule in het stadhuis voert, en in het kader van Milieuwinst op het Menu én de landelijke ‘Week van de Smaak’ kunnen medewerkers van de gemeente Lelystad de hele week genieten van het Broodje van de Streek. Daarmee leveren zij een directe bijdrage aan hun individuele milieu-impact! In het broodje zijn namelijk zoveel mogelijk producten uit de regio verwerkt. Van de frisse appels en de selderij in de salade, tot de kaas op het broodje: allemaal producten van Flevolandse/Lelystadse Bodem!

Company Kitchen staat voor "Good Honest Food". Dit houdt in dat er verse, eerlijke en zoveel mogelijk biologische, lokale ingrediënten worden gebruikt om tot lekkere verse gerechten te komen. In dit kader sluiten Company Kitchen en de "week van de smaak" naadloos op elkaar aan.

Bij mijn openingswoord roemde ik Flevolandse ondernemers als kaasmaker Ard van Wees die dit jaar Held van de Smaak in Flevoland. Wat mij wat tegenvalt is dat het bedrijfsrestaurant werkt met plastic bestek en plastice bakjes. Ik hoop dat we straks mogen rekenen op gewoon bestek met bordjes, lijkt mij beter passen bij de voedselvoetafdruk.