zaterdag 1 mei 2010

Week 16 - 2010

Veel lezen en veel kennismaken
Mijn 2e week als wethouder. Buiten het vele (in)leeswerk weer met diverse beleidsambtenaren kennis gemaakt. Wat een enthousiasme. De eerste echte collegevergadering achter de rug. Goede en inhoudelijke discussies werden er gevoerd in een uitstekende, collegiale en ontspannen sfeer, onder leiding van de onafhankelijke voorzitter (burgemeester).

Ik had aan de wijkmanagers aangegeven, dat ik persoonlijk en uiteraard op de fiets de wijken wil aandoen om de mensen aan de basis goed te leren kennen. Woensdag stonden de Boswijk en de Waterwijk op het programma. Ik viel met mijn neus in de boter, want die woensdag was het grote schoonmaak in de Waterwijk. Maar liefst 7 ton afval en twee grote aanhangers vol met chemisch afval werden opgehaald en afgevoerd. Geweldig, dat dit samen met inwoners en het serviceteam gerealiseerd werd. Bezoek gebracht aan de buurthuizen De Bever en De Brink, maar ook het Schateiland werd aangedaan. Mijn fiets maakte overuren, evenals mijn benen.

Ook ben ik op de afscheidsreceptie van de oud-wethouders Jenneken Nuyt en Albert Kok geweest. Jenneken heeft ook afscheid genomen als raadslid en wenst mij veel succes als wethouder. Albert deelde mede een stevige oppositierol te gaan spelen in de raad.

Koninklijke onderscheiding
Afgelopen woensdag (28e) fietste ik na een lange werkdag moe maar voldaan lekker naar huis. Ik had mijn bord eten thuis nog niet verorberd of de deurbel ging. Verbaast kijk ik recht in de ogen van de burgemeester, mevrouw Horselenberg. Ik stond werkelijk perplex. Ik kreeg een brief met een uitnodiging om donderdag 29 april 2010 om 10.30 uur naar het Agoratheater te komen, omdat ik was voorgedragen voor een Koninklijke onderscheiding. Wat een fantastische verrassing.

In het bomvolle Agoratheater kreeg ik, met nog 13 andere inwoners van Lelystad een koninklijke onderscheiding. De burgemeester noemde diverse bijzondere verdiensten over de afgelopen 25 jaar:

•16 jaar raadslidmaatschap (8 jaar Lelystad en 8 jaar Zeewolde)
•oprichter (1985) en (ere)voorzitter tafeltennisvereniging Zeta in Zeewolde
•fractieassistent Progressief Zeewolde (combinatie GroenLinks/D66/PvdA)
•oprichter, lijsttrekker, raadslid/fractievoorzitter D66 Zeewolde
•wethouder Zeewolde, met diverse bestuurlijke nevenfuncties
•voorzitter Koninklijke Horeca Nederland, regio Flevoland
•secretaris Koninklijke Nederlandse Motorrijdersvereniging (KNMV, district Midden)
•oprichter, lijsttrekker, raadslid/fractievoorzitter InwonersPartij Lelystad
•beheerder buurthuis Het Palet te Lelystad

De burgemeester eindigde met de woorden ‘dat het de Koningin heeft behaagd, om Wout Jansen koninklijk te onderscheiden tot Lid in de Orde van Oranje Nassau’
Ik ben de Koningin dankbaar voor deze voor mij zeer bijzondere onderscheiding.

Het was een heftige week. Veel applaus en een huis vol bloemen. Fantastisch!