donderdag 27 mei 2010

Week 20 - 2010

Korte vakantie naar Engeland
Na een paar drukke maanden van campagne, verkiezingen, collegeonderhandelingen en na het Opinieplein van 17 mei over het Klimaatbeleid en de (nieuwe) concessie voor het openbaar vervoer, ben ik er even tussenuit geweest met de BMW club Nederland. Deze al eerder geboekte motorreis naar Noord Engeland (Borderlands) heb ik gecombineerd met een bezoekje aan de Hurkende Man. Bekijk hier de foto’s.

Enkele tegenvallers
Het is een reis geworden met diverse hindernissen. Zo reed ik, net als nog twee reisgenoten, na mijn bezoek aan het kunstwerk mijn velg en band kapot van mijn bike in een enorm gat in de weg en raakte later een andere motorrijder van de weg. Dus veel bellen met de ANWB alarmcentrale, de verzekeringmaatschappij etc. Het was overigens wel mooi weer, de eerste paar dagen zelfs tegen de 30 graden.

Raadsvergadering
Dinsdag de 25e mei was ik wel nieuwsgierig naar de raadsvergadering, waarin onder andere de concessie werd behandeld. Ik heb nog geprobeerd via internet de vergadering te volgen, maar dat lukte vanuit mijn hotel jammergenoeg niet. Na een telefoontje met collega wethouder Jop Fackeldey kreeg ik te horen dat er twee amendementen waren ingediend waarvan er één was aangenomen. Ik ga de online-uitzending nog wel even bekijken. In ieder geval heeft de gemeenteraad zich kunnen uitspreken over het Programma van Eisen (PvE) voor de stadsdienst. Het PvE was wel haastwerk, want meteen na mijn installatie viel dit dossier op mijn bordje. Ook stond er een behoorlijke tijdsdruk op. Gelukkig was de gemeenteraad bereid om onder diezelfde tijdsdruk mee te werken door onmiddellijk na het Opinieplein het op de raadsvergadering te behandelen, zodat de zienswijze en de gevoelens over het concept konden worden geuit. Ondanks dat het vaststellen van het PvE een bevoegdheid van het college is en de tijd erg kort was, vond ik dat er hoor en wederhoor met de gemeenteraad noodzakelijk was, als ook met de inwoners.

Zo, nu hard aan de slag om het bestek voor de aanbesteding gereed te krijgen, zodat het college het PvE en het Bestek kan vaststellen. Dan kan de aanbesteding op tijd en samen met de provincies Overijssel en Flevoland plaats gaan vinden.

Als de offertes van de vervoerder(s) binnen zijn, kan het college en de raad haar definitieve keuzes maken, binnen de financiële ruimte die beschikbaar is.