zondag 9 mei 2010

Week 17 - 2010

Dodenherdenking 4 mei 2010

Dit jaar stond de dodenherdenking in het teken van "vrijheid wereldwijd". Zoals elk jaar sta ik stil bij de dodenherdenking. In het bijzonder ter nagedachtenis aan mijn vele familieleden die bij de holocaust zijn omgebracht. Het doet me goed om zo’n moment gezamenlijk te beleven. Dus ik bezoek altijd de dodenherdenking, of hier in het Stadspark of op het Ereveld in Loenen, waar een familielid van mijn vrouw begraven ligt. En in plaats van bloemen leggen, branden wij symbolisch kaarsen.

Eenmaal thuisgekomen en de televisie aangezet schrok ik van het nieuws. Eerst was het me nog niet precies duidelijk wat er op de Dam gebeurd was, maar de beelden over de paniekgolf waren schokkend. Nee, niet weer hé! Waarom moeten nou juist dit soort aangelegenheden op zo’n respectloze wijze verstoord worden. En dan nog wel om wat persoonlijke problemen met alcohol op. Zet dat even af tegenover het lot van al degenen die wij op dat moment gezamenlijk gedenken…