donderdag 12 juli 2012

Levens ganzen Bovenwater gespaard

Mijn 1e werkdag 10 juli 2012
Mijn eerste werkdag werd ik meteen geconfronteerd met iets heftigs. De Provincie had een afschotvergunning afgegeven om ganzen af te schieten! De poep die de dieren op het strand achterlaten is niet alleen onplezierig voor strandgasten, maar ook slecht voor de waterkwaliteit. Doordat de uitwerpselen in het water terecht komen neemt de kans op blauwalg toe. Nu wordt er op het strand af en toe een speciale poepzuiger ingezet om de uitwerpselen weg te halen.


Pilot met Agrilaser
Maar om nu lukraag de ganzen af te schieten ging mij toch echt te ver. Een van onze twee faunabeheerders is werkzaam bij de WUR en heeft de zogenaamde Agrilaser in bruikleen gekregen om uit te testen als verjaagmiddel voor ganzen ten behoeve van de agrarische sector. Eerst werd een proef gedaan met het verjagen van ganzen op het Bovenwater. Ik was onder de indruk van het effect. We gaan nu een Agrilaser (www.agrilaser.nl) aanschaffen als verjaagmiddel. Deze zullen we nu eerst gaan inzetten, voordat we tot eventueel ondersteunend afschot over zullen gaan. We proberen in week 31 te starten met het verjagen met de Agrilaser. Naar verwachting zal het verjagen maximaal 14 dagen in beslag nemen. We zullen monitoren of de ganzen wel/niet zullen terugkeren op het strand of dat ze zo geschrokken zijn dat ze deze plaats zullen mijden. Video OmroepFlevoland