zondag 26 juni 2011

Week 25 - 2011

Bataviahavendag 2011 wederom een groot succes
Dit weekend, 25 en 26 juni waren in de modernste haven van Nederland de Bataviahavendagen weer een groot succes. De eerste dag een erg natte dag, maar de tweede dag kon het qua weer niet beter. Een gezellig en veelzijdig maritiem evenement in en rond de Bataviahaven in Lelystad. Het programma was breed en bood voor een ieder wat wils. Voor de sloepen en bootliefhebbers was er de Nationale Sloepenshow. Rond de 140 sloepen, vletten en RIB's waren in en rond het water aanwezig. Voor de aspirant sloepvaarder het perfecte moment om nog een keer het complete aanbod in sloepenland te kunnen aanschouwen. En dan is de afweging een stuk makkelijker te maken. Ook een proefvaart behoorde tot de mogelijkheden. Maar ook voor de liefhebber die van mooie boten houden is even lekker kijken en snuffelen natuurlijk ook goed.

Op beide dagen was er een maritieme markt, met meer dan 40 kramen vol nautische en minder nautische koopjes. Op deze markt stonden ook weer een flink aantal oude ambachten. Dit jaar waren ook ondermeer een sigarenmaker, mandenmaker, klompenmaker, nettenboeter en pottenbakker die acte de presence gaven. Dit jaar zorgde Artifest voor de nodige muzikale, culturele en culinaire afleiding. In meer dan 40 kramen toonden kunstenaars hun creaties. Er was op twee podia live muziek in alle genres, op het derde podium was een mogelijkheid je danstalent te showen. Met een springkussen en verschillende activiteiten was er ook voor de kleintjes voldoende te doen. Op verschillende plaatsen kon je lekker eten en drinken. Op zaterdag vond de eerste Drakenbootraces plaats, georganiseerd door "Ronde Tafel 168 Lelystad". Elders op deze site vind je veel meer informatie over dit spectaculaire evenement. Een team van het College van Burgemeester en Wethouders van Lelystad, maar ook het college van Gedeputeerde Staten maakte het elkaar erg moeilijk in de strijd om wie de sterkste was. Dit kon ook haast niet anders dat was natuurlijk het college van B&W met de matrozen Nico Versteeg, Ronald Brouwer, Janneke Sparreboom, Huub Smoolenaars en Tom Veldhuis, met als begeleider vanuit de organisatie Paul Hoebee. Dank aan allen voor jullie bovenmatige inzet. Uiteindelijk behaalde we de vijfde plaats met de drie JJJ's wethouders (Jansen, Jacobs en de Jager) en het Provinciebestuur? Die behaalde een zeer verdiende 8e plaatst. De Giants team 1 en team 2 behaalde de 1e en 2e plaats. De Lelystadse fietsenfabriek was oppermachtig, proficiat. De opbrengst voor de stichting 'zinloosgeweld' en daar ging het natuurlijk uiteindelijk om, mocht een cheque in ontvangst nemen van maar liefst ruim 6200 euro. We kunnen terugkijken op een geslaagde Drakenbootrace, zeker voor herhaling vatbaar.

De zaterdagavond werd, na het bijwonen van een bijzonder gezellig relatiediner bij de Bataviawerf en aangeboden door Bouwbedrijf Noordersluis, knallend afgesloten met het door ECL georganiseerde symfonisch vuurwerk. Het thema dit jaar was Queen. Het vuurwerk werd vanaf het water vlak voor de Bataviahaven afgestoken, dit blijft altijd een leuk spektakel. Tijdens beide dagen kon je een rondvaart maken met de prachtige salonboot De Veerman van Kampen. De Bataviahavendagen zouden natuurlijk niet compleet zijn zonder een doorlopend optreden van het dames blaasorkest Pardoes. Zij deden op verschillende momenten het dak er af spelen. Al met al een overvol programma, wat voor iedereen iets te bieden heeft gehad.

Klik hier voor de foto's van Bataviahavendagen + Drakenbootrace

Tot slot waren collega Fackeldey, Henk Nooter en Joop van Diest (bestuursleden St. Bataviahaven) en ik uitgenodigd door Vladimir Martus, architect/bouwer en kapitein van een Russische replica van het oorlogschip Shtandart uit 1703, welke ook in onze haven was afgemeerd. Een gastvrij en vloeiend engels sprekende Vladimir Marcus vertelde ons het navolgende verhaal over de historie:

De Shtandart, replica van een eeuwenoud Russisch schip
De huidige Shtandart is een replica van het eerste schip van de Baltische vloot dat eveneens de naam Shtandart droeg. Dit mooie houten schip met heel veel houtsnijwerk en prachtige details heeft een lange geschiedenis, die terug gaat naar 1703.Ook dit schip lag in Bataviahaven. Het orginele fregat Shtandart is het eerste schip van de Baltische vloot. De naam Shtandart werd gegeven aan de Koninklijke schepen vasn de Keizerlijke Russische marine tot aan de revolutie in 1927. Er werd met de bouw van de Shtandart begonnen onder Peter 1 en op bevel van gouveneur Aleksandr Menshikov op 24 april 1703 op de Olonetsky scheepswerk bij Olonets. Het schip werd gebouwd door de NederlanderVybe Gerens naar tekeningen van tsaar Peter 1 die ook toekeek op de bouw van het schip en soms zelfs een handje toestak. Met de bouw van deze replica werd in 1994 begonnen. Dit gebeurde onder leiding van nautisch architect Vladimir Martus, de huidige kapitein.Het eerste probleem was dat er geen technische tekeningen aanwezig waren van de oude Shtandart zo vertelde Martus, die overigens vloeiend engels sprak. Historicus Viktor Krainukov kreeg daarom opdracht om in drie jaar tijd alle mogelijke informatie over het schip te zoeken. Op zijn aanwijzingen werd een schaalmodel gebouwd van de Shtandart. Op 4 november 1994 werd er begonnen met de bouw van het schip in de scheepswerf van de Shtandart club in het Orlovsky Park. Het team bleef maar groeien. Vooral jonge mensen kwamen een handje toesteken, aangetrokken door het onwaarschijnlijke verhaal van het schip. Bijna alles moest zonder machines, dus met de hand worden gemaakt. Er moest ook nog eens gedacht worden zoals de scheepsbouwers van de 18de eeuw. Het houtsnijwerk werd minutieus gecopieerd. Financiële hulp kwam vooral uit Engeland en Nederland, via de Ambassades en de Consulaten. Ook firma's droegen hun steentje bij. Zo schonk Volvo de twee motoren. Er was geen enkele reden waarom het nieuwe schip veel kanonnen aan boord zou moeten hebben. Het moest niet meer deelnemen aan de militaire operaties en bovendien, het zou het nieuwe schip veel te zwaar maken. Dus werden er in de replica slechts 5 kanonnen geplaatst, die echt konden vuren. De moderne Shtandart heeft twee zones. Een historische zone boven het kanonnendek. In dit gedeelte is de geschiedenis gerespecteerd: het roer, het beeldhouwwerk, de meubels, de inrichting, de masten en de kanonnen werden minutieus nagebouwd. De moderne zone, in de romp van het schip, werden aangepast aan de huidige wetgeving inzake veiligheid. Er werden twee motoren Volvo Penta TAMD 122P in geïnstaleerd en een generator. Op 30 mei 1998 was er een plechtigheid in aanwezigheid van de gouverneur van Sint-Petersburg Vladimir Yakovlev en van Prince Andrew, de twee beschermheren van het project.Ook werd de nieuwe kapitein geïntroduceerd. Op 4 september 1999 werd de Shtandart op een ongewone manier te water gelaten op de scheepswerf Petrovsky Admiralty. Het werd met een kraan over een strook vasteland gehijst en dan werd het in het water gelaten. In juni 2000 vertrok de Shtandart voor haar maiden trip.De route was exact dezelfde als die van Peter I, zoveel jaren voordien. Na 2007 werden de Russische schepen onderworpen aan een nieuwe reeks van strenge veiligheidsmaatregelen en vele oudere schepen voldeden niet meer en mochten niet meer uitvaren. Dit was ook het geval van de Shtandart, hoewel deze toch nog vrij recent was. Na veel gepalaver werd de Shtandart, mede dankzij zijn geschiedenis en zijn bekendheid, dan toch goedgekeurd.

Na deze fantastische uitleg van de kapitein Vladimir Martus, werden Jop, Henk Nooter, Joop van Diest en ik uitgenodigd om wat te drinken in de kombuis van het schip. Daar kregen we een lekker kopje koffie met koek en cake. Genoeg profiant aan boord dus. Joop van Diest kreeg een kopje thee. Althans daar leek het op. Joop kwam direct na het eerste slokje er snel achter dat het wel op thee leek maar het absoluut geen thee was. Bleek een piratendrankje te zijn met 40% op zijn minst schat ik zo in. Zoals op de foto te zien volgden we snel het voorbeeld van Joop en lieten we ons na de koffie, de 'thee' goed smaken. Een Russisch ontbijt zullen we maar zeggen.