maandag 20 juni 2011

Week 24 - 2011

Bataviahaven overgedragen aan beheerportefeuille
Met de onlangs ingevoerde nieuwe havenverordening, is het project Bataviahaven officieel afgesloten en is het van ‘projectwethouder’ Willem de Jager overgedragen naar mij als wethouder ‘Stadsbeheer’. Vorige week tekenden wethouder De Jager en ik het overdrachtsdocument. Daarna maakte ik nader kennis met het bestuur van de Stichting Bataviahaven. In 2001 is Bataviahaven als haven officieel in gebruik genomen. In 2006 werd de Stichting Beheer Bataviahaven opgericht en werd de eerste dienstverleningsovereenkomst (DVO) 2006-2008 opgesteld. Toen in
2010 het havenkantoor geopend werd is er ook een nieuwe dienstverleningsovereenkomst opgesteld. De DVO maakt het mogelijk om de Bataviahaven op een efficiënte manier te beheren en verder te ontwikkelen. Daarin wordt een goede balans gezocht tussen de pijlers Chartervloot, Passanten, Evenementen en sport. De DVO geldt voor vijf jaar. Met de uitbreiding van Bataviahaven, heb ik nu het complete beheer van de stad in mijn portefeuille. Het komende weekend wordt het weer gezellig druk in Bataviahaven, want dan staan de Bataviahavendag op het programma. Ik hoop dat de weervoorspellingen er wat beter uit komt te zien.

Drakenboot races
Dit jaar is een nieuw onderdeel van de Bataviahavendagen de Dragon boat of wel Drakenboot races. Deze races worden door Service Club de Ronde Tafel 168 georganiseerd. De opbrengst van de Drakenbootrace gaat naar de Stichting Tegen Zinloos Geweld. Het drakenboot varen is omringd door legendes en tradities.Het is een oude Chinese traditie die terug gaat tot meer dan 2000 jaar geleden.In de Zuid-Chinese valleien werden drakenboot races gehouden als vruchtbaarheidsritueel voor de goden om de gewassen elk jaar weer te laten groeien.De vaarders waren sterk bijgelovig en hielden het ritueel op de 5e dag van de 5e volle maan maand van de Chinese kalender. De races werden gehouden als aanmoediging voor de regen en om de aandacht af te leiden van hun moeilijke levensomstandigheden. Het belangrijkste symbool van Azie is de draak. Van origine is de draak het symbool voor water en werd voor de races gebruikt om de zeeen en rivieren de baas te zijn en de regen en wolken te overheersen. Een team wordt gevormd door 8 peddelaars en 1 trommelaar, maar het is handig om ook enkele reserve-peddelaars te hebben. Elk team krijgt een drakenboot aangewezen, met een ervaren stuurman die door de organisatie geleverd wordt.Elk team zal tenminste 2 keer varen en daarna gaan de besten door, om uiteindelijk in de finale te strijden om de titel. Onderstaande teams hebben zich reeds ingeschreven en steunen het goed doel, Stichting Tegen Zinloos Geweld.
De eerste teams starten rond 12:00 uur en het evenement eindigt rond 16:00 uur.

01 Team 1 - Mitsubishi 2 Fast 4 You
02 Team 2 - Mitsubishi Turbo Extreme
03 Team 3 - Mitsubishi Tornados
04 Team 4 - Mitsubishi Rafters
05 Team 5 - Mitsubishi Coast Guard
06 Team 6 - Mitsubishi Fighters
07 Team 7 - Mitsubishi Killer Bees
08 Team 8 - Mitsubishi Rubber Duckies
09 Team Omroep Flevoland (Omroep Flevoland)
10 Team Scheurbuik (BataviaStad - Lelystad)
11 Team Watervlug (College Burgemeester & Wethouders Lelystad)
12 Team DragonFriends (Rob Willems & friends)
13 Team Reaal Dronten (SV Reaal Dronten)
14 Team Yachtclub Racing Team (Bon Marine BV)
15 Team Flying Dragon (Piloten Team Lelystad)

Verbouwd stadhuis Lelystad feestelijke geopend (Foto: Inaxion)
Vrijdag 17 juni is het verbouwde stadhuis Lelystad officieel geopend. Na een prachtig gedicht van de stadsdichter en een speech van de burgemeester Margreet Horselenberg begon een spectaculaire act van de acrobatengroep Freerunners. Daarna onthulde de burgemeester samen met de kinderen van medewerkers een geheel in ballonnen verpakt beeld van de kunstenares Lena Postuma in de hal van het stadhuis. Daarmee is het verbouwde stadhuis officieel geopend. Sinds 6 juni is de gemeentelijke organisatie van Lelystad terugverhuisd naar een geheel vernieuwd stadhuis. Gedurende anderhalf jaar was de gemeentelijke organisatie verdeeld over verschillende tijdelijke locaties. Nu is de gemeente Lelystad terug in het prachtig verbouwde pand met een frontoffice waar 60% van de vragen van inwoners direct wordt beantwoord, een ‘winkelstraat’ waar inwoners kunnen shoppen voor gemeentelijke producten, een prachtige trouwzaal en een gemeentelijke organisatie waar ambtenaren werken volgens het Nieuwe Werken concept.

Metamorfose
Het gebouw heeft een complete metamorfose ondergaan. Alle gemeentelijke diensten, inclusief die van het Werkplein en van het UWV, voorheen aan de Middendreef, zijn in het vernieuwde stadhuis overzichtelijk bij elkaar geplaatst op de begane grond in de hal. Daarmee wordt de dienstverlening sterk verbeterd. Ook heeft gemeente Lelystad een nieuw en eenvoudig telefoonnummer: 140320, voor alle vragen. Naast de hoofdingang vanaf het Stadhuisplein, is het stadhuis ook te bereiken via de Westentree, waar ook de Flevomeer Bibliotheek is te vinden.

Het gebouw
Reden voor de uitgebreide verbouwing was het groot onderhoud dat aan het 30 jaar oude gebouw moest worden uitgevoerd. De verbouwing die ruim 1,5 jaar duurde heeft een duurzaam en eigentijds gebouw opgeleverd dat aan alle milieueisen voldoet. Zo is het stadhuis ‘gestegen’ van een C-label naar een A+ label. Kabels (zo’n 56 km) en leidingen zijn vervangen, op de begane grond is de voormalige ruimte van de bibliotheek betrokken bij de Stadswinkel waar de balies van Burgerzaken, Zorg- en werkplein zijn te vinden. Er is een aparte trouwzaal en presentatiezaal gerealiseerd. De gehele verbouwing, exclusief afschrijving, heeft zoals gepland 32,8 miljoen euro gekost.

Publieksvriendelijk
De begane grond is geheel ingericht voor het publiek. Met alle balies op de begane grond is de dienstverlening veel publieksvriendelijker geworden. Daarmee is de Stadswinkel is ook voor gehandicapten toegankelijker geworden. Ook het UWV is in het stadhuis getrokken. Het vormt samen met de gemeente het Werk- en zorgplein, zodat inwoners op één plek met al hun vragen over werk, uitkering en zorg terecht kunnen.

Winkelstraat
De hal is in feite één grote winkelstraat waar je op een relaxte manier als inwoner door heen kunt wandelen, kunt shoppen en je vragen kan stellen op gebied van werk en uitkering, zorg en alle diensten van burgerzaken, zoals aanvragen van paspoorten, rijbewijzen, geboorte uittreksels etc. Centraal in de hal bevindt zich de informatiebalie.

Nieuwe werken concept
Het gebouw is geheel ingericht volgens het Nieuwe Werken concept. Dat betekent flexibel en digitaal werken zonder eigen bureau. Overal in het gebouw zijn plekken ingericht voor allerlei verschillende werkvormen: van stilte plekken tot informele overlegplekken en van grote ronde tafels tot vergaderkamers met digitale schermen.

Een inspirerende werkomgeving met nieuwe werkvormen wat maakt dat het werk efficiënt en snel gedaan kan worden en waar ook de klant weer van profiteert.

60% van de vragen direct beantwoord en nieuw telefoonnummer
Aan de balies, maar ook aan de telefoon werkt de gemeente met een frontoffice die 60% van de vragen van inwoners direct kan beantwoorden. In die gevallen dat niet direct het antwoord kan worden gegeven, wordt doorverbonden met de backoffice die de vraag beantwoordt. Het streven is binnen een paar jaar 80% van de vragen van inwoners direct aan de frontoffice te beantwoorden. Inwoners die een product willen afnemen van de gemeente (bijvoorbeeld een uittreksel burgerlijke stand, bouwvergunning of een zorgvraag hebben), kunnen ook een afspraak maken. Ze zijn dan direct aan de beurt op het tijdstip dat het hen schikt.

Eén ingang per kanaal
De gemeente heeft als onderdeel van een klantgerichte service sinds vorige week ook een nieuw, kort en makkelijk te onthouden telefoonnummer 14 0320 dat één ingang biedt voor alle vragen aan de gemeente. Het 14+nummer is een landelijk concept (Antwoord©) waaraan al veel gemeenten meedoen: het telefoonnummer van de deelnemende gemeenten begint met 14 gevolgd door het netnummer van de betreffende gemeente. Ook voor het digitale kanaal heeft de gemeente Lelystad één ingang: inwoners kunnen digitaal zaken doen met de gemeente via www.lelystad.nl/digitaalloket.