donderdag 11 oktober 2012

Duurzame dinsdag succes in Lelystad

Een duurzame en milieuvriendelijk leefomgeving voor Lelystad is een belangrijk item binnen mijn portefeuille. Dit project draagt hieraan bij en maakt de inwoners, organisaties en instellingen bewust op welke manier zij zelf een bijdrage kunnen leveren aan een duurzame samenleving in Lelystad.
Het "Duurzaam Ontbijt" vond plaats in het kantoorgebouw van Rabobank Flevoland in Lelystad, die ook de catering verzorgde. Ik was hierbij aanwezig, samen met de wethouders van gemeenten Dronten en Zeewolde.
Lelystad heeft duurzaamheid hoog in het vaandel staan. Ideeën uit de bevolking helpen niet alleen om dit in te vullen, maar geven ook een gevoel van “Wij doen het”. Eigen ideeën doen het over het algemeen beter dan zaken die van bovenaf worden opgelegd. Ik hoop vooral op een omslag in de instelling, de mindset van de Lelystadse bevolking. De duurzame aanpak moet normale, door iedereen als logisch ervaren aanpak worden en de niet-duurzame aanpak de onlogische. Wat heeft 'Duurzame Dinsdag' ons nu gebracht. Om te beginnen een aantal fantastische ideeën met een hoog realiteitsgehalte. Een aantal daarvan kan zo worden opgepakt, zoals “Rij 2 op 5 Flevoland” wat inhoud om gewoon 2 keer per week de fiets te pakken, en de LinkedIngroep Lelystad Duurzaam. Andere ideeën vragen een lobby naar Den Haag, zoals het energielabel voor digiborden op scholen. Ik was zeker verrast door de ingediende ideeen. Zoals ik al aangaf realistische ideeën en ook opvallend veel ideeën uit Lelystad. In totaal waren er 39 van de 74 Flevolandse inzendingen uit Lelystad. Daarmee is Lelystad ook landelijk één van de koplopers en dat maakt mij trots. Dit inspireert mij ook als wethouder. Ik word vooral geïnspireerd door realistische ideeën, die dicht bij de mensen staan. Iedereen die meestal met de auto naar het werk gaat kan zich voorstellen wat je met “Rij 2 op 5 Flevoland” bedoelt. Ik in ieder geval wel, deze week ben ik zelfs verder gegaan om drie keer heel bewust de fiets te pakken. Nu moet ik er eerlijksheidshalve wel bij zeggen dat het mooi weer was en..............droog.