vrijdag 4 februari 2011

Week 5 - 2011

Een weekje op de wintersport (maar niet heus)
Wat een pech! Elk jaar ga ik in deze tijd met mijn fractievoorzitter Luc Baaten een weekje naar Oostenrijk om onze conditie op pijl te houden. Nu ging het vreselijk mis. Waren net een dag aan het skien op fantastisch verse sneeuw en met een stralende zon. Ik struikelde over mij ski en kwam zeer ongelukkig op mijn rechter schouder terecht. Eindconclusie: 'schouder op 2 plaatsen gebroken'. Volgens de Oosenrijkse arts was een operatie (nog) niet nodig, als de breuken binnen veertien dagen aan elkaar groeien. Dus de schouder werd vastgezet. Met drie dozen zware pijnstillers konden we dus weer huiswaarts keren. Voor Luc was de pret er ook af, maar zonder klagen zette hij mij na twee dagen vakantie en 2100 kilometer weer keurig thuis af. Volgende keer beter zullen we maar zeggen. Dan nu maar weer aan het werk, dat moet lukken met één hand, immers het is grotendeels vergaderen, overleggen en nog eens vergaderen.

Voor u gelezen in KrantvanFlevoland: Lelystedelingen aan het woord over "Wegsleepregeling"
'Ik vind het een slechte zaak', vertelt Arie van Noort (32) uit Lelystad. 'Een waarschuwing is wel op z'n plaats'. Het kan toch een keer gebeuren dat je de auto in alle haast verkeerd neerzet. Gewoon, omdat je even snel wat moet halen. Gebeurt het een tweede keer, dan vind ik het een andere zaak. Zijn vrouw Chantal is het daar niet mee eens. 'Nee, je moet je auto gewoon goed neerzetten, dan kan die ook niet weggesleept worden'. Atie Hofmans (76) vindt dat het helemaal aan de situatie ligt. Als het een noodsituatie betreft, bijvoorbeeld in de buurt van een ziekenhuis, dan vindt de Lelystedelinge de wegsleepregeling een brug te ver. 'Aan de andere kant is het ook heel vervelend, als bestuurders hun auto midden op een stoep parkeren'. In Lelystad zullen ze van Hofmans geen last hebben als hinderlijke parkeerster. 'Mijn auto staat bijna alle dagen voor de deur'. Vanwege mijn gezondheid moet ik veel fietsen, vertelt ze terwijl ze met haar tweewieler door het centrum loopt. Miry vindt dat de gemeente het recht heeft om auto's weg te slepen. 'Maar dan moeten ze wel duidelijk aangeven waar men niet mag parkeren'. Dat laat in Lelystad ook nog wel eens te wensen over. Op zich heeft ze geen bezwaar tegen de plannen van de gemeente. 'Het is heel irritant als bestuurders twee parkeerplekken innemen met een auto, maar fietsers zijn vaak nog erger'. Weet je hoe vaak ik opzij moet springen als ik door het centrum van Lelystad loop? 'Ze mogen daar niet eens fietsen', vervolgt ze geërgerd. Kiki heeft zo haar vraagtekens bij de wegsleepregeling. Op zich vind ik de maatregel prima. Maar wordt het in de praktijk niet een enorme kostenpost waar veel organisatie bij komt kijken? Er moet wel direct een sleepauto komen en de auto moet worden gestald. Een meneer, die niet bij naam genoemd wil worden, vat het krachtig samen: 'Prima die regeling. Voer maar in. Ik erger me dood aan al die mensen die hun auto overal maar neer pleuren'. En dat is duidelijke taal.

Overigens zal de gemeenteraad en belangstellenden tijdens een beeldvormende sessie op dinsdag 15 februari omstreeks 20.15 uur in het Provinciehuis over de wegsleepregeling nader en volledig worden geinformeerd.

Gemeente en Centrada energiebewust
De gemeente en woningcorporatie Centrada starten een promotiecampagne, waarin zij samen zowel huurders als particuliere eigenaren en kavelkopers voorlichten over energiebesparing. De campagne start met een prijsvraag waarmee tien personen een energiebox ter waarde van € 70,- kunnen winnen.

Wij hebben energiebesparing hoog in het vaandel staan. Niet alleen omdat dit beter is voor het milieu, maar ook omdat energiekosten een steeds groter deel van de totale maandelijkse woonlasten beslaan. Daarom is er in het 'Lokaal Akkoord' afgesproken een promotiecampagne te starten waarin de gemeente en Centrada samen de inwoners van Lelystad voorlichten over energiebewust wonen.

Via internet, het Stadsbulletin, huurdersblad Radar, foldermateriaal en dergelijke worden inwoners van Lelystad geïnformeerd over energiebesparende maatregelen die zij zelf kunnen treffen in hun bestaande of nieuw te bouwen huur- of koopwoning.

Particuliere eigenaren kunnen zich bij het loket voor particuliere woningverbetering en duurzaamheid van de gemeente laten adviseren en navragen of ze in aanmerking komen voor een lening tegen een zeer lage rente. Kavelkopers kunnen zich door de bouwcoach van de gemeente laten voorlichten over duurzaam bouwen. Ook moedigen Centrada en gemeente Lelystad de inwoners aan om deel te nemen aan het Nationale Klimaatstraatfeest, waarbij Lelystad stergemeente is, én bieden Centrada en de gemeente hun inwoners een gratis opleiding tot klimaatcoach aan. De gezamenlijke campagne start met een prijsvraag, waarbij de slagzin ‘Ik woon energiezuinig, want….’ moet worden afgemaakt.

De tien meest originele inzendingen ontvangen namens het college en Centrada uit mijn handen en die van Centrada directeur Eep Bronkhorst een energiebox ter waarde van € 70,-.

Tot uiterlijk 15 februari kunnen slagzinnen worden ingestuurd door te surfen naar www.klimaatstraatfeest.nl en dan te klikken op de ster van Lelystad in het landkaartje.

Vrijliggend fietspad Bronsweg gerealiseerd
Goed nieuws voor onze fietsende Lelystedelingen. Langs de Bronsweg is een vrijliggend fietspad gerealiseerd met een lengte van 1960 meter. Het nieuwe fietspad verbindt de Zuigerplasdreef met industrieterrein Oostervaart. Hiermee is een ontbrekende schakel aangelegd in het buitengebied van Lelystad. Het fietspad maakt ook de instellingen en bedrijven langs de Bronsweg veiliger bereikbaar.

Met de aanleg van het recreatieve fietspad is de verkeersveiligheid op de Bronsweg vergroot door fietsers en landbouwverkeer van elkaar te scheiden. De aanleg van het fietspad is gecombineerd met de uitvoering van het groot onderhoud van de Bronsweg. Hierbij is de bestaande asfaltconstructie gedeelte vervangen door nieuw asfalt. Door deze ingreep kan de weg weer ongeveer 20 jaar veilig worden gebruikt.

Wijsheden
Wanneer alle moeilijkheden in de wereld werden verzameld,
en ieder kreeg daarvan een gelijk deel,
zouden de meeste mensen,
veel liever hun eigen moeilijkheden willen behouden.