donderdag 6 januari 2011

Week 1 - 2011

Nieuwjaarsreceptie in Agoratheater
Ik wens alle lezers van mijn weblog en daarbuiten natuurlijk alle inwoners van onze stad, een gelukkig en gezond 2011 toe. De nieuwjaarsreceptie van de gemeente werd dit jaar in het Agoratheater gehouden omdat de renovatie van het gemeentehuis nog niet klaar is. De verwachting is dat dit voor juli van dit jaar wel het geval zal zijn. Het werd een druk bezochte avond. Goed om te zien dat er veel belangstelling bij de inwoners van de stad is, om het college op geheel informele wijze te ontmoeten, handen te schudden en zaken die leven in de stad met elkaar te kunnen delen.

De eerste week stond voor mij nog in het teken van mijn huis schilderen en witten. Gelukkig heb ik er de laatste hand aan kunnen leggen. In de eerste week is het weer veel stukken lezen, voorbereidingen voor de eerste collegevergadering en inlezen voor een door de raad, tijdens het reces (vakantie) gevraagde bijzondere raadsvergadering over de Grote Grazers in de Oostvaardersplassen.

Raad Lelystad tegen grote grazers in het bosgebied Hollandse Hout
De Lelystadse gemeenteraad heeft woensdagavond ( 5-1-2011) tegen de openstelling van bosgebied Hollandse Hout voor grote grazers uit de Oostvaardersplassen gestemd. Staatssecretaris Henk Bleker (Natuur) had die mogelijkheid geopperd om zo massale sterfte wegens een gebrek aan beschutting te voorkomen. Van de 31 aanwezige raadsleden stemden er 18 tegen het voorstel om 500 hectare bosgebied tijdelijk open te stellen. Vooral de schade die de heckrunderen, edelherten en konikpaarden kunnen aanrichten was voor veel raadsleden een struikelblok. Bovendien is de aanleg van richels in de Oostvaardersplassen waarachter de dieren kunnen schuilen een doeltreffende oplossing gebleken. Staatssecretaris Bleker beslist uiteindelijk over de openstelling.

Wijsheden
Je kunt ze voor eeuwig vertrouwen,
ze geven vreugde en plezier,
en hun liefde zal je nooit berouwen,
daarom hou ik van het dier!