zondag 19 september 2010

Week 38 - 2010

Werkbezoek G32 in Stockholm (klik hier voor (onbewerkte) foto's)

Algemeen
Er zijn veel redenen om een werkbezoek af te leggen naar Stockholm. Zo is de stad bekend om haar indrukwekkende waterfront en een voorbeeld misschien wel voor Lelystad wat betreft gebiedsontwikkeling aan het water. Veel sociale een economische omstandigheden zijn vergelijkbaar met Lelystad. En ten slotte wordt de stad niet zelden gezien als sociaal voorbeeld (of schrikbeeld, net wat uw achtergrond is), wat overigens vanuit mijn optiek bekeken meer beeldvorming dan realiteit is. In Zweden mogen dan de sociaaldemocraten aan de macht zijn, in Stockholm zit de linkervleugel in de oppositie. Dat kan zondag 19 september veranderen, want dan zijn er verkiezingen voor zowel de landsregering, als ook voor de regio (provincie) en gemeenten en gelet op de vele gesprekken die ik heb mogen voeren met politici, is de uitkomst vooralsnog hoogst onzeker.

Stockholm is daarmee een zeer geschikte omgeving voor mij als wethouder uit Lelystad, maar ook voor mijn collegawethouders van de G32 gemeenten, om samen na te denken, te overleggen, ervaringen uit te wisselen over de problemen en uitdagingen waar wij in Nederland, maar ook zeker in Lelystad dagelijks mee te maken hebben.

Invloed op rijksbeleid
Ook hebben we binnen de G32 met elkaar van gedachten gewisseld, hoe wij gezamenlijk daadwerkelijk invloed kunnen uitoefenen op de bezuinigingsmaatregelen die gaan voortvloeien uit het mogelijke coalitie- en gedoogakkoord van VVD, CDA en PVV. Mijn aanbeveling was dat we niet teveel een afwachtende houding daarin zouden moeten aannemen, maar meer aan de voorkant zouden moeten zien te komen, immers de formateur heeft laten weten dat het nog zeker 14 dagen gaat duren voor er een (gedoog)akkoord is. In ieder geval is praten en overleggen met de 32 grote gemeenten van Nederland over de te nemen maatregelen van groot belang. Immers wij, de gemeenten, zijn degene die de veelal impopulaire maatregelen op lokaal niveau moeten nemen en uitvoeren. Samen met de G4 zal een poging worden gedaan om daar in- en uitvoering aan te gaan geven en hebben vanuit de G32 een werkgroep ingesteld.

Politieke structuur
Woensdag 15 september. Om 10.00 uur werden we ontvangen door de Nederlandse ambassadeur in Zweden de heer Jan Edward Craanen. Hij legde ons uit waarin Zweden en Nederland van elkaar verschillen, maar ook wat de overeenkomsten zijn. In politieke zin werden mij vooral de verschillen duidelijk. Er is namelijk nog nooit een kabinetscrisis geweest. Op de vraag hoe dat toch mogelijk was kwam het verhaal dat dit dus gewoon de uitslag van de verkiezingen wordt gerespecteerd en dat de politieke partijen accepteren dat ze bijvoorbeeld nauwelijks geïnformeerd worden, niets te vertellen hebben en veel beleid moeten lezen uit de kranten. Verder werken deze partijen trouw mee aan het beleid van die partijen die aan de macht zijn met de gedachte: 'Over vier jaar zijn wij mogelijk weer aan de beurt". De eerlijkheid gebied mij wel te zeggen dat dit wel veel rust brengt in het land. Men is niet bezig om vier jaar lang elkaar te bestrijden, maar door de acceptatie van de verkiezingsuitslag meer bereid om met elkaar samen te werken. Tot aan de laatste maand van de verkiezingen waar de strijd in volle hevigheid losbarst, het ook te zien is aan de vele verkiezingsposters die tegen alles wat verticaal staat tegenaan geplakt wordt. Tsja.......

Wijkontwikkeling
We bezochten de rest van de dag twee buitenwijken van Stockholm. De verschillen tussen het rijke(re) Nacka en het arme(re) Jarva (zeg maar Vogelaarswijk) overheersen het beeld, al zijn er ook overeenkomsten. Met de stedelijke herontwikkeling (gelijkend op onze WijkOntwikkelingsPlannen) van het zuidoosten van Stockholm, sluit buurgemeente Nacka veel beter aan op de stad Stockholm. Nacka probeert hiervan optimaal te profiteren, bijvoorbeeld door de ontwikkeling van de gebieden Danvickslosen en Kvarholmen en stevig in te zetten op infrastructuur (wegen en groen). En met resultaat, vele inwoners daar zijn weer trots op hun wijk geworden en is de verwachting groot dat er nieuwe instroom zal plaats vinden in plaats van uitstroom. De gehanteerde thema's zijn volgens de burgemeester van Nacka, Erik Langby en Yussuf Hassen, projectdirecteur grote infrastructurele projecten, de infrastructuur, samenwerking met de stakeholders, burgerparticipatie en duurzaamheid, de basis geweest van het succes. Nog een opvallend detail is dat ik in de wijken geen politie heb gezien, en dat de wijk door de bewoners zelf keurig en netjes werd gehouden. Geen graffity, hondenpoep, onvriendelijke weggebruikers en dergelijke. De eigen verantwoordelijkheid ligt dus op een hoog niveau, evenals de sociale controle, want als de politie erbij moet komen, kun je rekenen op fikse boetes en straffen. Een goed voorbeeld hoe het verschil in Lelystad tussen de 70/80er jaren wijken Zuiderzeewijk/Boswijk en de nieuwbouwwijken Landstrekenwijk en Landerijen in evenwicht wordt gebracht. Het bevestigt voor mij het vigerende beleid in het kader van de wijkontwikkelingsplannen (WOP), duurzaamheid en het kwaliteitsstructuurplan (KSP), burgerparticipatie en passende handhaving in Lelystad, dat wij (ook) op de goede weg zitten.

Al met al was het voor mij als wethouder in Lelystad vooral een waardevolle en leerzame week. En tevens goede en nuttige contacten opgedaan met collegawethouders uit de G32 gemeenten en dat is altijd goed, immers Nederland is groter dan Lelystad alleen.

Tot slot
Ten slotte een woord van dank aan iedereen die dit werkbezoek mogelijk hebben gemaakt. In het bijzonder mijn complimenten aan de organisator 'Elba Media' in de personen Edgar van Eekelen, Tessa van der Heiden en Jan Willem Wesselink, maar ook dank aan onze (G32) ondersteuner en stedebouwkundige tevens manager van de Zweedse vestiging van het Nederlandse stedebouwkundig bureau 'IMOSS', Patrick Verhoeven.

Wijsheden
Als een mens zijn mond opende,
heeft hem dat dikwijls berouwd;
als hij hem dichthield nooit.