zondag 15 augustus 2010

Week 33 - 2010

Tourrit
Afgelopen zondag een leuke tourrit uitgezet voor het personeel vann de gemeente. Unieke plekjes van Lelystad aangedaan, van de Provincie, maar ook daar net buiten. Als we 10 september het weer meehebben, dat gaat dit een leuke happening worden.

Extreem drukke dag
Maandag was mijn eerste werkdag na een heerlijke vakantie. Dat heb ik geweten, want ik heb welgeteld 23 beleidsambtenaren gesproken. Uiteraard ging het ook om de bezuiningsmaatregelen die voor de deur staan.

Fietsen door de wijk
Woensdag een halve dag de wijk in. Deze dag heb ik mij uitleg laten geven door het wijkmanagement over het wijkontwikkelingsplan Noord-West, oftewel De Jol, de witte Kempenaar en Schouw. Het Bultpark viel daarbij het meest in het oog. Wat een goed besluit is het toentertijd geweest dat de watervilla's daar niet gebouwd. Nu heb je daar een prachtige bomenroute, maar ook een prachtige groente/kruidentuin die door de inwoners zelf wordt beheerd viel in het oog.

Bijzonder vond ik het 'insectenhotel'. Dit moest natuurlijk ook op de gevoelige plaat worden vastgesteld. Er is daar goed werk verricht door een enthousiast wijkteam met veel kennis van de wijken zelf. De interem wijkmanager heeft de wijkmanager die 23 augustus weer terug komt van zwangersschapverlof goed vervangen. Het wijkkantoor in de Schouw gaat binnenkort verhuizen.

Bushaltes
Donderdagmiddag het GehandicaptenOverlegLelystad (GOL) op bezoek gehad. Jeroen Kok, oud raadslid overhandigde mij een petitie (rapportage) over de bevindingen van gehandicapten met een weergave van de feitelijke situatie van bushaltes in Lelystad. Daar zijn nu landelijke normen voor vastgesteld en deze zijn getoetst aan de huidige situatie in Lelystad. Toegezegd dat de bestaande omissies worden opgelost, dit valt immers onder voortzetting van effectief sociaal beleid voor inwoners met een beperking. Het is mijn ambitie om 50% van de bestaande bushaltes in 2015 aan de bestaande wet en regelgeving te laten voldoen. Een bushalteplan is in de maak en die hoop ik binnen twee maanden voor besluitvorming aan het college van B&W aan te bieden. Ik heb het GOL medegedeeld dat ik het ook op prijs stel als zij de komende jaren deze ontwikkeling kritisch blijven volgen. Ik zal ze daarbij nauwgezet blijven betrekken.

Op bezoek bij Omroep Flevoland (klik hier voor foto's)
Ik heb jaren geleden ook een bezoek gebracht, maar wat is het bij deze regionale omroep veranderd. Alles is tegenwoordig digitaal en zeer proffesioneel van opzet. Samen met een medewerkster van onze eigen afdeling voorlichting heb ik mij daar een hele dag kostelijk vermaakt. Goede gespreken met verslaggevers, camaramannen, technici, presentatoren en redactie. In de ochtend mocht ik een redactievergadering bijwonen, die vond ik wat tam, maar niet te vergeten dat het nog vakantietijd was. Zij wisten toch wat leuke items aan de orde te stellen en die waren 's-avonds ook in de uitzending terug te zien.

Ook de straat op geweest met een team voor een uitzenden 'Straatpraat'. En ja hoor, ik mocht zelf ook even de microfoon vasthouden om diverse passanten te vragen wat zij vonden van vrijdag de 13e. En jawel, één van mijn interviews zat ook in de uitzending. Daarna het gehele proces mogen meebeleven van montage, editen, zowel voor de radio als voor de tv uitzending. Tot slot nog een leuke rondleiding gehad waar ik tot in detail geinformeerd werd over de processen en de uiteindelijke besluitvorming wat wel of niet de ether in ging. Kortom alom een geslaagde dag.