zondag 20 juni 2010

Week 24 - 2010

Rampendag
Woensdag heb ik mijn verjaardig kunnen vieren samen met mijn collega wethouders in Almere. In Almere? Jazeker, in het gemeentehuis werd een bijeenkomst georganiseerd voor loco burgemeesters voor rampen- en crisisbeheersing. Ik dacht dat wordt een dag van oefenen, oefenen en nog eens oefenen. Helaas was niets minder waar. Het werd een dag van theorie, theorie en nog eens theorie. Wel nuttig, maar ik had iets heel anders verwacht. Daarna lekker met mijn vrouw uit wezen eten, zodat mijn verjaardag toch nog een bijzonder einde kende.

Openingshandeling twee tunnels Larserdreef
In de ochtend van donderdag om 09.00 uur iedereen op de fiets verzamelen bij obs Tjotter aan de Kennemerland, daarna naar Tjotter Buiten. Door middel van een prijsvraag hebben de twee tunnels een naam gekregen. De tunnels met de tijdelijke naam Salland en tunnel Westendreef/Larserdreef zullen nu hun definitieve naam gaan krijgen en met het onthullen van het straatnaambord kan iedereen hier kennis van nemen. Voor deze gelegenheid hadden de schoolkinderen hun fietsen versierd. Voor de mooiste fiets waren er een eerste en tweede plaats. De fietstunnel aan het Salland werd door mij geopend en die aan de Westerdreef/Larserdreef door collega Fackeldey. Twee fantastische tunnels die de landstrekenwijk met Warande met elkaar verbind voor het langzaam verkeer.

Opening innovatief en duurzaam afvalbrengstation in Lelystad
Op donderdag 17 juni 2010 om 14.30 uur mocht ik het nieuwe afvalbrengstation aan de Zeeasterweg openen. Het afvalbrengstation is gebouwd door Modulo Béton Nederland B.V. volgens een voor Nederland nieuwe, dynamische en innovatieve methode, met betonnen modules die volledig recyclebaar zijn. Daarmee heeft Lelystad een primeur. HVC exploiteert het afvalbrengstation in opdracht van de gemeente Lelystad. Gezamenlijk is door beide partijen gekozen voor dit klantvriendelijke en overzichtelijke ontwerp.

Het afvalbrengstation is innovatief, omdat dit een nieuwe, dynamische methode is, waarbij de modules als legostenen zijn op te bouwen en aan te passen. Het afvalbrengstation kan zo nodig, binnen enkele weken in zijn geheel verplaatst worden. Daarnaast zijn de betonnen modules na afschrijving geheel recyclebaar. Het is voor het eerst dat dit systeem in Nederland is gebruikt.

Snel, veilig en overzichtelijk. Via een oprit rijden de bezoekers van het afvalbrengstation met hun auto het verhoogde platform op. De grote afvalcontainers staan aan één kant naast (en niet meer óp) het platform opgesteld. De bezoekers kunnen naast de gewenste container stoppen en het afval makkelijk in de container deponeren. Dat is snel, veilig en overzichtelijk. Aan het einde van het platform verlaten de bezoekers het afvalbrengstation via de afrit. Deze indeling zorgt ervoor dat het verkeer op het terrein veilig en snel doorstroomt.

HVC voert het afval- en energiebeheer uit voor de 56 gemeenten, en de slibverwerking voor de 5 waterschappen die aandeelhouder zijn. Als samenwerkingsverband van overheden beoogt HVC bij te dragen aan de doelstellingen van Lelystad op het gebied van duurzaam afval- en energiebeheer.

Speeddaten met inwoners
Donderdagavond stond in de foyer van ons theater in het teken van çollege in gesprek met de stad'. De eerste stap zoals het college in gesprek wil komen met de inwoners van de stad, maar ook om uitleg te geven hoe de portefeuilles zijn verdeeld. Ik heb uitleg gegeven over de leefbare stad. Hierin zit onder andere Wijkontwikkeling (WOP) en beheer (openbare ruimten), verkeer, vervoer en parkeerbeleid, duurzaamheid en klimaatbeleid en milieu, maar ook fysieke en sociale veiligheid in de wijk en het veelplegersbeleid. Speeddating ging uitstekend, maar de meeste vragen gingen toch over verkeer, vervoer en veiligheid. Al met al een zinvolle avond.